Logboek

Het Logboek (de edities van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen) veranderde 1 januari 2020 weer van een dag- in een Weekboek. Elke week - een enkele keer iets vaker - schrijven over wat week maakt. Of zoals ik het tegenwoordig noem: ik ben in mijn leven onderweg om mooie dingen aan te raken. Vanaf juni 2021 zal er minder vaak dan wekelijks een bijdrage te lezen zijn; de schrijftijd gaat op aan vier boeken in voorbereiding.

-----

Voor wie een handvat zoekt: met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger echter zijn deze links: daarmee ga je naar
de inhoudsopgaven van 2020 (deel 1: A t/m F, deel 2: G t/m Ldeel 3: M t/m R, en
deel 4: S t/m Z), 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en (enkele van) najaar 2016.

-----

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat mijn dag al zolang ik mij herinner, altijd begint vóór vijf uur 's morgens, hoe laat het 's avonds ook wordt. En gezien mijn langdurige bestaan als avondmens - met beroepen als theaterjournalist, -programmeur- en directeur - lagen einde en begin vaak dicht bij elkaar en ze hebben elkaar ook dikwijls overlapt. Dan duurde de dag minstens 48 uur. Ik zie dat overigens niet als ijverige verdienste, maar als gelukkige bijkomstigheid. "Maar de slaap die je mist, gaat wel ten koste van je levensduur", voorspelde een arts mij ooit. Dat betekent: tien jaar minder geslapen, tien jaar minder geleefd? Geen win-winsituatie dus.

Week 19 - 47. Brabants Dagblad

vrijdag 14 mei 2021

Frank Verhallen stopt met programmeren cabaret
“DE POËZIE IS WEER TERUG IN MIJN LEVEN GEKOMEN.”

Bijna tien jaar was Frank Verhallen stadsprogrammeur voor Den Bosch op het gebied van cabaret. Nu stopt hij ermee. Maar hij is nog lang niet klaar.

Gerrit van den Hoven, 14 mei 2021



Foto: Jasper Loeffen




Hij is schrijver, kunstverzamelaar, poëziecriticus. Maar bovenal, hij weet alles van cabaret. Sinds 2012 was Frank Verhallen (65) namens de Cabaretfirma programmeur cabaret voor de Verkadefabriek en Theater aan de Parade in Den Bosch. Maar na een vanwege corona ‘rampzalig’ laatste jaar, stopt hij ermee. “Ik was alleen nog maar een datumprikker: voorstellingen verschuiven van maart naar september, van september naar december et cetera. Heel treurig allemaal, vooral voor de cabaretiers natuurlijk. Er zijn er die goed verdienden en een buffer hebben, maar veel net startende cabaretiers hebben niets en hebben het enorm moeilijk.”

Corona zorgde er indirect voor dat Verhallen stopte. “Om de twee jaar hebben we een gesprek over doorgaan met de samenwerking. De coronapandemie was net begonnen. Directeur Jan van der Putten van de Verkadefabriek zei dat er moeilijke tijden aankwamen en dat hij niet wist of hij onze overeenkomst zou kunnen verlengen. Ik was het met hem eens. Alex Kühne van Theater aan de Parade wilde toen ook niet verder en dat vond ik logisch. Ik was Stadsprogrammeur en had niet zonder een van de twee doorgegaan.”

In 1997 begon Verhallen met cabaret in zijn Koningstheater in Den Bosch. Een eigen plek voor cabaretvoorstellingen. ,,Daar was ik uiteindelijk niet tevreden over, het gebouw was veel te klein en er was veel onderhoud nodig . Met de twee theaters en de toenmalige wethouder Rodney Weterings is overeengekomen in de Verkadefabriek cabaret te gaan programmeren – dat theaterkunstgenre ontbrak er nog – en in Theater aan de Parade het aanbod uit te breiden. Toen is de Cabaretfirma opgericht om te programmeren en ook te produceren. De Cabaretfirma bestaat nog, ik heb nog een kerstproductie eind dit jaar staan voor Theater aan de Parade, maar daarna is dat ook wel klaar, denk ik.” 

Het werk van Verhallen heeft er mede voor gezorgde dat Den Bosch is uitgegroeid tot de cabarethoofdstad van Nederland. “Met de Cabaretfirma hebben we ook prachtige producties gemaakt, mijn boeken werden in de stad gepresenteerd, landelijk deden we van alles in Den Bosch: de Nederlandse Cabaretdagen waren hier, landelijke cabaretprijzen zijn er uitgereikt en veel cabaretiers begonnen hun carrière in de stad. Wat programmeren betreft, heb ik altijd de vrije hand gekregen.” 

Toch, van een pensionering is voor de 65-jarige oud-inwoner van Rosmalen nog geen sprake. Hij werkt nog aan twee biografieën. Een van Youp van ’t Hek, die in begin 2024 moet verschijnen en een van de in 2014 overleden Seth Gaaikema. “Die van Youp komt uit als hij 70 wordt en stopt. Aan Seth werk ik al langer, ik heb het hele archief van zijn weduwnaar Peter Biemans gekregen. Daarnaast werk ik ook nog aan een roman. Die is al af, maar ik ben er niet tevreden over en wil die hernemen. Ik dacht dat die roman mijn weinig gelukkige jeugd zou moeten beschrijven, maar hij is nu veel te autobiografisch. Ik heb allerlei therapieën gevolgd om me dingen te herinneren, maar daar ben ik toch wel slecht van geworden. Dat had ik nooit moeten doen.” 

Schrijven is wat hij het liefste doet. Hij heeft nog een website waar hij elke dag over poëzie schrijft en elke week een logboek. “De poëzie is terug mijn leven in gekomen. Ik ben als Neerlandicus ooit afgestudeerd op de dichter Gerrit Kouwenaar. Daarna is cabaret gekomen, maar de laatste jaren schrijf ik veel over poëzie. De gesprekken die ik vroeger alleen met cabaretiers had, heb ik nu ook met dichters.”

Verhallen heeft Brabant inmiddels verlaten. Sinds eind 2018 woont hij aan het water in Giessendam, uitkijkend over de langs zijn huis kronkelende Giessen. Vijf, zes avonden per week soms zat hij in het theater, kijkend naar shows van cabaretiers. Hij beschikt over een enorm netwerk van artiesten die hem vaak om adviezen vroegen. “Ik zal dat denk ik wel blijven doen. Het liefst in mijn ‘eigen’ theaters. Mijn band met Den Bosch is na mijn verhuizing wel losser geworden, maar niet verdwenen.” 

Hij heeft zijn werk voor Den Bosch al die jaren met veel enthousiasme gedaan. “De afspraak was dat ik per jaar 75 voorstellingen voor de Verkadefabriek en 75 voor Theater aan de Parade zou boeken. Dat werden er soms wel meer, maar daar kwamen we dan altijd wel uit.” Hij denkt niet dat er na zijn vertrek veel gaat veranderen. “De Verkadefabriek heeft cabaret ondergebracht bij Wouter Bakker, bij Theater aan de Parade gaat Bregtje Radstake het overnemen. De contacten zijn gelegd, ze kunnen het moeiteloos overnemen. Ik heb er alle vertrouwen in.”

Archief 2021