Logboek

Het Logboek (de edities van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen) verandert 1 januari 2020 weer van een dag- in een Weekboek. Elke week - een enkele keer iets vaker - schrijven over wat week maakt. Of zoals ik het tegenwoordig noem: ik ben in mijn leven onderweg om mooie dingen aan te raken.

-----

Voor wie een handvat zoekt: met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug
naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger echter zijn deze links:
daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2020 (deel 1: A t/m G, deel 2: H t/m L,
deel 3: M t/m R, en deel 4: S t/m Z),  2019 en 2018 en
de logboeken van 2017 en najaar 2016.

-----

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 9 uur.

Week 31 - [3/4] Voorlinden

dinsdag 04 augustus 2020






We waren vanochtend – als ik dit schrijf, is het zondag 26 juli – in dat prachtige Museum Voorlinden in Wassenaar. Drie wandelroutes, Coronaproef

(1) Rendez-Vous, met over negen verschillende zalen een selectie uit de eigen collectie. Ik citeer: "Daarin komen kunstwerken samen als minnaars, die elkaar omarmen, versterken en soms met elkaar botsen." 





Met Berlinde De Bruyckere en Tracy Emin, maar ook René Margritte en Pablo Picasso. En van die tentoonstelling verschijnt ook meteen een catalogus met een toelichting op de kunstenaar en haar / zijn werk;





(2) Momentum, met over zeven zalen werk van kunstenaars die gestalte geven aan collectieve vraagstukken. Kantelpunten waarin we beslissingen moeten nemen. Denk ook hierbij aan de Corona-crisis, maar vooral veel groter: politieke en maatschappelijke problemen die de wereld in hun greep houden. Ook hier hoort een catalogus bij rond de geëxposeerde werken van onder anderen Rineke Dijkstra, Anish Kapoor, Pyke Koch, en Luc Tuymans;





(3) Highlights, met onder meer de verkleinspel-liftjes van Maurizio Cattelan ("Ze zijn net iets hoger dan de enkel van een volwassene. De liftjes zijn gebouwd op een schaal van 1:7,5 en verdwijnen naar een onbekende bestemming in een gebouw dat geen verdiepingen telt"), de cortenstalen sculptuur (216 ton) van Richard Serra, de immense mensfiguren van Rob Mueck en bovenal een volledige zaal met de indrukwekkende ensceneringen van Anselm Kiefer. Weer een citaat: "Anselms leven begon op het moment dat de Tweede Wereldoorlog eindigde. Hij was een van de eerste Duitse kunstenaars die eind jaren zestig de recente geschiedenis van zijn moederland onder de loep nam." Hierbij hoort geen nieuwe catalogs, maar past de Highlights uit 2016.





Je hebt van die musea waar je wekelijks wel heen wilt. Zoals dit museum dus.

Archief 2020