Logboek

Het Logboek (de edities van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen) veranderde 1 januari 2020 weer van een dag- in een Weekboek. Elke week - een enkele keer iets vaker en vaker iets minder - schrijven over wat week maakt. Of zoals ik het tegenwoordig noem: ik ben in mijn leven onderweg om mooie dingen aan te raken. Vanaf juni 2021 zal er minder vaak dan wekelijks een bijdrage te lezen zijn; de schrijftijd gaat op aan boeken die in februari en in oktober 2024 verschijnen.

-----

Voor wie een handvat zoekt: met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger echter zijn deze links: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 202320222021, 2020 (deel 1: A t/m F, deel 2: G t/m Ldeel 3: M t/m R, en deel 4: S t/m Z), 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en (enkele van) najaar 2016.

-----

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat mijn dag al zolang ik mij herinner, begint rond (en meestal al ruim voor) vijf uur 's morgens, hoe laat het 's avonds ook wordt. Sinds de zomer van 2022 sta ik op om steevast drie uur. Om te schrijven zijn het mijn meest productieve uren van de dag.

Week 15 - 19. Jack Poels

donderdag 16 april 2020




Al 35 jaar is Jack Poels (62 jaar) de voorman van Rowwen Hèze. Na duizenden bandoptredens, meer dan twintig albums en tientallen hits komt zijn eerste solo-cd uit. Toen een lied daarvan op de radio klonk, hoorde ik aan de begeleiding dat Bart-Jan Baartmans de producer moet zijn en dat het waarschijnlijk zo is dat niet vijf studiomuzikanten, maar hij in zijn eentje voor de begeleiding tekent. Ik kocht de cd – sommige mensen doen nog aan die geldverspilling – en het boekje (waarin de teksten verkeerd terecht kwamen; ongetwijfeld heb ik een misdruk) leert me dat dit inderdaad zo is: Bart-Jan tekent voor elektrische en akoestische gitaren, mandoline, bouzouki, piano, bas- en resonatorgitaar, mondharmonica, percussie, tweede zangstem en zelfs voor de opname en de mix, want alles gebeurde in Baartmans’ Boxmeerse studio. Wie een americanaplaat wil maken, kan bij niemand beter terecht dan bij hem. Nooit teveel, niets te weinig; sober vakmanschap met de beste betekenis van het woord sober. Hulde.



Poels & Baartmans



En dan Jack Poels zelf. Zijn stem is prachtig voor dit ingetogen repertoire: twaalf zelfgeschreven teksten en composities (op drie bestaande melodieën na). Allemaal in het Limburgs en ook voor een niet-Limburger uitstekend te volgen en bijzonder indringend. Zeker gezien de zorgelijke maanden die we beleven. Bijna alle teksten zijn observaties van wat zich afspeelt in zijn directe omgeving: in en om het huis en de tuin... Alsof hij, net als wij nu, tijdens het schrijven in quarantaine zat en daardoor beter is gaan kijken en zijn melancholie niet langer kan onderdrukken. 
Ook hij mist nu een kind dat op afstand leeft. Niet vanwege het virus, maar omdat het moest. In een interview vertelde Poels: “Mijn zoon Jan maakt voor het eerst in zijn leven alleen een grote reis, naar Zuid-Korea, voor z’n studie. Je zag het jeugdige enthousiasme in zijn ogen. Hij was er klaar voor de wereld te gaan ontdekken. We namen afscheid op een warme zomeravond in de achtertuin. De dag erna loop ik met een weemoedig gevoel door het huis. De oude foto’s aan de muur, de lege slaapkamer, de speelgoedgitaar. Alles krijgt een andere betekenis. In In de achtertuin zing ik hem toe dat hij dat vooral moet gaan doen, dat het goed is om op eigen benen te staan. Ondertussen hoop ik alleen maar dat hij snel weer terugkomt. Het liefst morgen, terug hier in de achtertuin.”

Van dat lied, In de achtertuin, is ook een video gemaakt. Zie hier. En lees hieronder de tekst mee. Werkelijk ontroerend schitterend. Wat een duoprestatie. Laat het vervolg niet weer 35 jaar, maar slechts 35 weken duren!

Geej mot alles nog ontdekke 
de ganse werlt nog goan zeen 
geej wilt door nar onbekende plekke 
dat motte geej doon, gat d’r mar hin 

als ge zukt, als ’t neet lukt 
kom terug nar de achtertuin 
heer stadde noeit vur ’n dichte deur 
kom terug nar de achtertuin 
wat d’r ok speult, zomer, winter 
lat mar wiete en ik bin d’r 
huur ik ow vertrouwd geluid 
kom terug, kom terug nar de achtertuin 

geej mot alles nog beleave 
en ik wet zeker, dat geej dat red 
mar als dinge oeit wir anders weare 
dan wil ik wiete, dat geej dit wet 

als ge zukt, als ’t neet lukt 
kom terug nar de achtertuin 
heer stadde noeit vur ’n dichte deur 
kom terug nar de achtertuin 
wat d’r ok speult, zomer, winter 
lat mar wiete en ik bin d’r 
huur ik ow vertrouwd geluid 
kom terug, kom terug 

kom dan hiel rustig 
nar hoes toe renne 
lop heer op ’t raam 
ik zeg owwe naam 

als ge zukt, als ’t neet lukt 
kom terug nar de achtertuin 
heer stadde noeit vur ’n dichte deur 
kom terug nar de achtertuin 
wat d’r ok speult, zomer, winter 
lat mar wiete en ik bin d’r 
huur ik ow vertrouwd geluid 
kom terug, kom terug, oh kom terug 
kom terug nar de achtertuin

Archief 2020