zondag 12 januari 2020
Peter Heerschop is een geweldige man. Integer, betrokken, gepassioneerd, grappig, kritisch, gevoelig, geëngageerd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Altijd fijn hem te ontmoeten en dat gebeurt helaas veel te weinig. Vandaag ben ik blij voor hem.
Zijn radiocolumn over de tramaanslag in Utrecht, op 18 maart jl., waarbij vier doden en zes gewonden vielen, is door een jury van radiopresentatoren gekozen tot meest beklijvende radiofragment van 2019. Juryvoorzitter Ron Vergouwen: "Columns zijn er genoeg op de radio, maar ze maken niet allemaal evenveel los. Maar deze column van Heerschop doet dat wel. Veel mensen hebben met kippenvel naar de radio zitten luisteren."
Peter Heerschop sprak die column uit op Radio 538 en daar luister ik nooit naar, want ik ben een ouderwetse nieuwsradioluisteraar en in de auto klinkt dus altijd de publieke omroep, Radio-1.
Maar… vrienden wezen me vaak op wéér een van zijn indrukwekkende vrijdagcolumns, waar hij in de ochtendshow van Edwin Evers de voorbije week doornam. Dat deed hij van 2002 tot maar liefst mei 2018. En na zo’n tip keek en luisterde ik die op internet terug en als ik het weer eens uitschaterde, vroeg de Liefste naar welke theatershow ik zat te kijken. En wanneer ik schokschouderde, wist zij dat het wederom géén theatershow was waarnaar ik keek.
Lieve Marianne heette zijn gesproken briefcolumn, genoemd naar schaatser Marianne Timmer; een aantal ervan is ook gebundeld.
Mei 2018 stopte hij dus, na ruim 15 jaar. Maar… ik lees dat hij sinds mei van dit jaar, dus precies een jaar na zijn vertrek, alweer begonnen is. Op verzoek van veel luisteraars, die zijn wekelijkse bijdrage node misten. Nog steeds te beluisteren en (via de webcam) te bezien op Radio 538, in de vrijdagse ochtendshow van Frank Dane, die Evers kwam te vervangen.
De bekroonde 22 maart 2019-column was nog een gastbijdrage. Volg die hier. En ook de gastcolumn van 21 december 2018, uitgesproken bij het afscheid van Edwin Evers, is terug te luisteren en kijken. Beide hebben op mij veel indruk gemaakt. Omdat ze zo puur zijn. Omdat de echte Peter Heerschop daarin zo zichtbaar is: integer, betrokken, gepassioneerd, grappig - maar dat zei ik al. Kijk hier.