Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier, om persoonlijke redenen, niet meer terug te lezen. Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek.

Van de zomer van 2017 tot mei 2018 vang ik mijn berichten in 120 woorden: de lengte van het dagelijkse IK'je op de achterpagina van NRC-Handelsblad. Daarna bestaan die 120-woordenberichten korte tijd niet uit losse afleveringen, maar vormen zij een geheel, per aflevering genummerd. Als ik ook die voorwaarde loslaat, zijn logboeken voortaan zo lang als ze moeten zijn.  

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! Aan het einde van het jaar moet de teller op 365 staan. En ja, oplettende lezer: meestal loop ik behoorlijk op de zaken (lees: data) vooruit: elke dag immers dient zich aan hoofd en hart veel méér aan dan te vatten is in één enkele aflevering.

Of de teller op 31 december op 365 staat, is sinds de zomer van 2019 zeer de vraag. Ik start 1 september met het schrijven van twee biografieën, die respectievelijk najaar 2021 en voorjaar 2024 zullen verschijnen. Vanaf dat moment ontbreken de tijd en ruimte om dagelijks aan deze rubriek te werken.
 

-----

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn de links hierna: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 41 - 287. I.M. Bob Bouber

maandag 14 oktober 2019



Ik lees dat Bob Bouber (eigenlijke naam Boris Blom, 1935-2019) 25 augustus is overleden. Oprichter (in 1958) en directeur van de Amsterdamse Cabaretschool, waaruit in 1960 de Akademie voor Kleinkunst voortkwam. Tot zijn studenten behoorden Ronnie Bierman, Martin Brozius, Frans Halsema, Matthijs van Heiningen, Jasperina de Jong, Rob de Nijs en vele anderen. 
In 1967 stapte hij als directeur over naar International Artists en produceerde en schreef hij Nederlandstalig repertoire voor programma’s, acts (het Songfestival) en grammofoonplaatjes, zoals die van zijn eigen bands ZZ en de Maskers (zoals Dracula! en Ik heb genoeg van jou) en HET (zoals Ik heb geen zin om op te staan en Kejje nagaan) en vooral voor Bob Bouber solo (zoals Nog welbedankt en Voor niets).
In de jaren tachtig en negentig was hij impresario en mede-oprichter van de Maria More Akademie voor Jazzzangers. Vanaf 1999 woonde hij in België, waar hij in zijn eigen studio nog wel bleef opnemen.

Toen ik op YouTube naar een opname van Ik heb geen zin om op te staan zocht, vond ik natuurlijk niet alleen HET (luister hier), maar ook de Neerlands Hoop-opname, uit 1976, van Hoezo Jeugdsentiment? (luister hier). Bram & Freek zetten op diezelfde plaat Ik heb genoeg van jou. Maar… je hoort op YouTube niet dat lied (luister hier ZZ en de Maskers), maar Blaren van Jaap Fischer. Een verboden opname, ooit per ongeluk – in plaats van dit lied – op de heruitgave van Hoezo Jeugdsentiment? terechtgekomen. Jaap Fischer had indertijd geen toestemming gegeven de cover op de LP te zetten, maar die stond nog wel op de master die voor de CD uit de kast kwam. Fischer kwam erachter en greep opnieuw in: de CD moest onmiddellijk uit de handel. Voor wie van curiosa houdt: luister hier.

Archief 2019