Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier, om persoonlijke redenen, niet meer terug te lezen. Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek.

Van de zomer van 2017 tot mei 2018 vang ik mijn berichten in 120 woorden: de lengte van het dagelijkse IK'je op de achterpagina van NRC-Handelsblad. Daarna bestaan die 120-woordenberichten korte tijd niet uit losse afleveringen, maar vormen zij een geheel, per aflevering genummerd. Als ik ook die voorwaarde loslaat, zijn logboeken voortaan zo lang als ze moeten zijn.  

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! Aan het einde van het jaar moet de teller op 365 staan. En ja, oplettende lezer: meestal loop ik behoorlijk op de zaken (lees: data) vooruit: elke dag immers dient zich aan hoofd en hart veel méér aan dan te vatten is in één enkele aflevering.

Of de teller op 31 december op 365 staat, is sinds de zomer van 2019 zeer de vraag. Ik start 1 september met het schrijven van twee biografieën, die respectievelijk najaar 2021 en voorjaar 2024 zullen verschijnen. Vanaf dat moment ontbreken de tijd en ruimte om dagelijks aan deze rubriek te werken.
 

-----

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn de links hierna: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 40 - 285. Niet welkom!

zaterdag 12 oktober 2019



Anna Ranzijn schreef gisteren (als ik dit schrijf, is het 1 september) in Het Parool over de rechtszaken van zijn operacriticus tegen de Nationale Opera. Ik citeer:

Olivier Keegel schreef begin vorig jaar een venijnig opiniestuk over de Nationale Opera […] Hij noemde het nieuwe seizoen […] onder meer ‘een hautaine klap in het gezicht van de traditionele operaliefhebber’.
Kort hierna ging de opera Das Floss der Medusa in première. Keegel kreeg wel een kaartje voor de première, maar werd niet uitgenodigd voor de voorafgaande persbijeenkomst. De reden: met zijn kritiek zou Keegel het ‘journalistiek aanvaardbare hebben overschreden’. 
De Nationale Opera vond het niet langer gepast om Keegel uit te nodigen voor ‘intieme persontvangsten’. Daarnaast kondigde zij aan dat hij de toegangskaartjes voortaan zelf maar moest betalen.
Hierop stapte Keegel naar de rechter en eiste dat de Nationale Opera hem gratis kaartjes zou blijven verschaffen en toelaten tot elke perspresentatie. Keegel beriep zich daarvoor op zijn recht op vrije nieuwsgaring, wat in het verlengde ligt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting uit artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
De rechtbank ging hier niet in mee. Keegel werd niet geweerd van de voorstellingen, hij moest er alleen voor betalen. Vanuit journalistiek oogpunt leken de persbijeenkomsten de rechter niet heel belangrijk.
Keegel ging in hoger beroep, maar ook het hof stelde de criticus in het ongelijk.

In de tien jaar dat ik voor Trouw recenseerde, heb ik één keer voor de persbalie van een première gestaan en te verstaan gekregen dat de cabaretier geen prijs stelde op de aanwezigheid van “de heer Verhallen”. Om daar aan toe te voegen: “en de voorstelling is uitverkocht, dus u kunt ook geen kaartje kopen.” De cabaretier was populair en ook elders boeken, bleek lastig. Maar ik kwam binnen en nog gratis ook en kon, zij het verlaat, over de voorstelling schrijven. Dit dankzij een bevriende theaterdirecteur, want via de rechter? Geen seconde overwogen. 

Archief 2019