Logboek

Het Logboek (de edities van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen) veranderde 1 januari 2020 weer van een dag- in een Weekboek. Elke week - een enkele keer iets vaker en vaker iets minder - schrijven over wat week maakt. Of zoals ik het tegenwoordig noem: ik ben in mijn leven onderweg om mooie dingen aan te raken. Vanaf juni 2021 zal er minder vaak dan wekelijks een bijdrage te lezen zijn; de schrijftijd gaat op aan boeken die in februari en in oktober 2024 verschijnen.

-----

Voor wie een handvat zoekt: met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger echter zijn deze links: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 202320222021, 2020 (deel 1: A t/m F, deel 2: G t/m Ldeel 3: M t/m R, en deel 4: S t/m Z), 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en (enkele van) najaar 2016.

-----

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat mijn dag al zolang ik mij herinner, begint rond (en meestal al ruim voor) vijf uur 's morgens, hoe laat het 's avonds ook wordt. Sinds de zomer van 2022 sta ik op om steevast drie uur. Om te schrijven zijn het mijn meest productieve uren van de dag.

Week 39 - 273. Dierenleven [42/52]

maandag 30 september 2019




Wakker Dier houdt vanaf 2010 alle vleesaanbiedingen van de grootste supermarktketens bij. De organisatie bekijkt daarvoor de folders van Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Volgens de organisatie houdt het gestunt de lage vleesprijzen in stand en daarmee de constante druk bij boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren.


Uit Het Parool van vandaag (woensdag 7 augustus):

Het aantal vleesaanbiedingen in Nederlandse supermarkten is in de eerste helft van 2019 met 17 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is de sterkste stijging in vier jaar. Dat blijkt uit de stuntmonitor van 
Wakker Dier.
De dierenwelzijnsorganisatie scant alle folders van elf supermarkten. Uit dit onderzoek blijkt dat in een halfjaar tijd de elf grote supermarkten bijna achtduizend keer met vlees stuntten. De grootste stijging wordt veroorzaakt door het aantal aanbiedingen van vlees met één ster van het 
Beter Leven-keurmerk (initiatief van de Dierenbescherming). 
“Die namen toe van 3.000 in 2018 naar 4.023 in 2019, een stijging van 34 procent. Ook het aantal kiloknallers steeg met 4 procent naar 3.951. De supermarkten zijn meer gaan stunten, zowel met kiloknallers als met stervlees. En dat is precies de verkeerde ontwikkeling,” zegt Anne Hilhorst van 
Wakker Dier.

Vrijwel alle supermarkten hebben volgens de stuntmonitor meer vleesaanbiedingen. De kleinere spannen de kroon. “Zo zette 
COOP 246 aanbiedingen meer in haar folders, een stijging van 41 procent. De grootste stunter is nog altijd Albert Heijn, met maar liefst 1.399 vleesaanbiedingen in het eerste half jaar. De nummer twee, supermarkt PLUS, blijft daar met 878 aanbiedingen ver bij achter.’’
De stunts drijven de vraag naar vlees op, concludeert 
Wakker Dier. De organisatie vindt juist dat de vleesconsumptie alleen al vanwege het welzijn van de dieren, de gezondheid van de consument en het klimaat naar beneden moet.

“Supermarkten zouden kiloknallers kunnen vervangen door stunts met vlees met een keurmerk. We zien ook wel dat het aantal aanbiedingen met keurmerkvlees toeneemt, maar dat geldt helaas ook voor de kiloknallers. De afgelopen drie jaar zagen we juist een daling, nu weer een stijging. Het lijkt erop dat de toegenomen concurrentie onder supermarkten zorgt voor de toename. Het beeld dat ze minder kiloknallers verkopen, moet dus worden bijgesteld. En de dieren betalen de lage prijs met slechte leefomstandigheden,” stelt Hilhorst.

Wakker Dier zit vooral met de zogeheten ‘tussenkip’ van Albert Heijn in zijn maag. “Dat is geen plofkip; de leefomstandigheden zijn iets beter, maar nog steeds niet goed. Zestien kippen leven op een vierkante meter. Het vlees van deze tussenkip valt niet onder het Beter Leven-keurmerk en we constateren dat Albert Heijn deze tussenkip verkoopt om kosten te besparen. Wij scharen het vlees onder de kiloknaller.’’ 

Wakker Dier startte onlangs een campagne tegen AH. Hilhorst: “Van marktleider Albert Heijn verwacht je zulke slechte welzijnseisen niet. Zelfs Aldi geeft zijn kippen meer ruimte. Wij willen dat alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal voldoet aan de welzijnseisen van één Beter Leven-ster. Op die manier worden de grootste welzijnsproblemen bij de kippen weggenomen.’’

Eet jij, beste lezer, echt nog vlees? 

 

Archief 2019