Logboek

Het Logboek (de edities van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen) veranderde 1 januari 2020 weer van een dag- in een Weekboek. Elke week - een enkele keer iets vaker en vaker iets minder - schrijven over wat week maakt. Of zoals ik het tegenwoordig noem: ik ben in mijn leven onderweg om mooie dingen aan te raken. Vanaf juni 2021 zal er minder vaak dan wekelijks een bijdrage te lezen zijn; de schrijftijd gaat op aan boeken die in februari en in oktober 2024 verschijnen.

-----

Voor wie een handvat zoekt: met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger echter zijn deze links: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 202320222021, 2020 (deel 1: A t/m F, deel 2: G t/m Ldeel 3: M t/m R, en deel 4: S t/m Z), 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en (enkele van) najaar 2016.

-----

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat mijn dag al zolang ik mij herinner, begint rond (en meestal al ruim voor) vijf uur 's morgens, hoe laat het 's avonds ook wordt. Sinds de zomer van 2022 sta ik op om steevast drie uur. Om te schrijven zijn het mijn meest productieve uren van de dag.

Week 35 - 245. Hommage aan Harry

maandag 02 september 2019

Op verschillende locaties in de binnenstad van Delft vindt van 25 juli t/m 4 augustus de 23e editie van het kamermuziekfestival Delft Chamber Music Festival plaats. Het thema van deze editie is Orpheus. Gastprogrammeur en bariton Thomas Oliemans nodigt de absolute wereldtop van de klassieke muziek uit om samen met hem de Griekse mythologische figuur Orpheus op het concertpodium tot leven te brengen. Maar… Oliemans koos er ook voor om, op zondagmiddag 28 juli, een hommage te brengen aan Harry Bannink.
Oliemans (in Trouw, 23 juli): “Ik vind zijn muziek geweldig, ben er mee opgegroeid.”



Uit het programmaboek: 

Het is dit jaar 20 jaar geleden dat componist Harry Bannink overleed. Hij zou nu 90 jaar zijn geworden. In dit concert komen zowel bekende (Wat voor weer zou het zijn in Den Haag?, Kees, Duifies, Zeur Niet etc.), als onbekendere liedjes aan bod. Wijnand van Klaveren componeerde speciaal voor het Delft Chamber Music Festival het stuk Hommage aan Harry voor fluit & pianokwintet. Deze een ode aan de muziek van Harry Bannink, met gebruikmaking van veel thema’s en melodieën uit zijn werk, beleeft zijn wereldpremière tijdens dit concert. Over Bannink zegt Van Klaveren: “Wat een inspirerende vakman, zo veel stijlen en wat een tekstzetter.” 
En we laten lievelingskamermuziek van Harry Bannink klinken, waaronder werken van Bach, Mompou, Poulenc, Grieg en Scarlatti. We duiken diep zijn muzikale wereld en vinden allerlei onvermoede inspiratiebronnen, die zeker te horen zullen zijn.


Met Thomas Oliemans (bariton)Jeannette Landré (fluit), Alphonse Cemin (piano), Bert van den Brink (piano en accordeon) en vijf strijkers op viool, altviool en cello.

Welverdiend!

Archief 2019