Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen. 
Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn
terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! 

Op 1 januari 2020 kies ik ervoor niet meer dagelijks, maar weer wekelijks te schrijven.
Terug naar het Weekboek dus. De nummering laat ik weer los.

-----

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn deze links: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 33 - 234. Weetje

donderdag 22 augustus 2019



In 1997 versloeg IBM's schaakcomputer Deep Blue wereldkampioen Garry Kasparov. Drie jaar geleden won Googles AlphaGo van de beste go-speler ter wereld. Deze stappen toonden overtuigend de vooruitgang van kunstmatige intelligentie aan. Deze week had Pluribus, een computer ontwikkeld vanuit de samenwerking van Facebook en de Carnegie Mellon University in Pittsburgh, geen kind aan vijf van de beste pokerspelers tegelijk. 
Vooral de manier waarop de computer won, is vooruitstrevend. Er was maar weinig computervermogen nodig: het algoritme kon de spelers van wereldformaat al verslaan na twintig uur leren. 

Poker was tot nu toe nog een uitdaging voor computers. Er is verborgen informatie, de kaarten van andere spelers zijn niet bekend en strategieën die niet bij andere spellen voorkomen, zoals bluffen, maken het lastig. Daarom heeft het ook tot nu geduurd voordat een computer in staat was mensen te verslaan.
Pluribus toont aan dat computers menselijk gedrag steeds beter kunnen doorgronden. Niet alleen in een tegen een situaties, zoals schaken en go, maar ook met meerdere spelers tegelijk, wat het extra moeilijk maakt. Zodra meer mensen meespelen kan de waarde van een zet immers variëren.

Dat er, zoals in de ‘echte’ wereld, meerdere mensen tegelijk actief zijn maakt deze ontwikkeling bruikbaar voor fraudepreventie, cyber-security en de strijd tegen online extremisme. 
De wetenschappers en Facebook zijn overigens niet van plan om de computer voor echte pokerspellen in te zetten. Men houdt de computercode zelfs achter om de negatieve gevolgen tegen te gaan en de positieve ontwikkelingen niet te schaden.

Archief 2019