Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier, om persoonlijke redenen, niet meer terug te lezen. Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek.

Van de zomer van 2017 tot mei 2018 vang ik mijn berichten in 120 woorden: de lengte van het dagelijkse IK'je op de achterpagina van NRC-Handelsblad. Daarna bestaan die 120-woordenberichten korte tijd niet uit losse afleveringen, maar vormen zij een geheel, per aflevering genummerd. Als ik ook die voorwaarde loslaat, zijn logboeken voortaan zo lang als ze moeten zijn.  

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! Aan het einde van het jaar moet de teller op 365 staan. En ja, oplettende lezer: meestal loop ik behoorlijk op de zaken (lees: data) vooruit: elke dag immers dient zich aan hoofd en hart veel méér aan dan te vatten is in één enkele aflevering. 

-----

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn de links hierna: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 26 - 184. Dierenleven [20/52]

woensdag 03 juli 2019

Vervolg van gisteren.


Bij het Duitse Circus Roncalli krijgen toeschouwers acrobatische trucs van paarden en een olifant te zien zonder dat daar nog gedresseerde dieren aan te pas komen. Het circus maakt namelijk gebruik van 3D-projecties voor het tonen van de kunstjes van galopperende paarden en lenige olifanten en zelfs een reuzengoudvis.
Voor deze zogeheten hologrammen heeft het circus een team van ontwerpers aangetrokken, wier werk is weergegeven in 360 graden via elf projectoren.
 






In Duitsland is er al lang veel discussie over het gebruik van dieren in de piste, want die zouden te veel te lijden hebben. Circus Roncalli werkte al langer niet meer met dieren en zegt dat de overgang dus niet groot was. Bovendien: het houden, verzorgen en vervoeren van de dieren voor de voorstellingen bracht veel meer kosten met zich mee dan deze nieuwe techniek. 

En het publiek? Volgens de Hamburger Morgenpost lijken de toeschouwers de echte dieren geen moment te missen! Oordeel zelf.

Archief 2019