Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen. 
Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn
terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! 

Op 1 januari 2020 kies ik ervoor niet meer dagelijks, maar weer wekelijks te schrijven.
Terug naar het Weekboek dus. De nummering laat ik weer los.

-----

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn deze links: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 13 - 94 Nieuwe jas

donderdag 04 april 2019




Je als zanger een bestaand lied eigen maken is als het opnieuw inrichten van een huis: alles eruit, vergeten hoe het was en opnieuw beginnen. 

Er is een nieuwe tribute-cd met songs van Leonard Cohen, getiteld Hallelujah. Die achttien herinterpretaties zijn niet nieuw, maar afkomstig van eigen cd’s van de vertolkers, opgenomen tussen 1967 (judy Collins) en 2014 (Barb Jungr).

Ron Sexsmith maakte (in 1995) van Heart with no companion een up-tempo popsong (luister hier), Barb Jungrs vertolking (uit 2014) van Everybody knows zou een jazz-standard kunnen zijn (luister hier), Marissa Nadler’ Famous blue raincoat (uit 2005) klinkt als Ierse folk (luister hier), Stina Nordenstam zingt (in 1998) I came so far for beauty op een nieuwe, eigen melodie (luister hier)…

Heel bijzonder, die nieuwe jas. Maar dan toch… Nick Cave zingt (1983) Avalanche niet veel anders dan Leonard Cohen dat deed. En juist dat komt op deze cd zo hard bij me binnen. Luister hier.

En nog meer geldt dat voor Rufus Wainwrights uitvoering (uit 2005) van Chelsea hotel, no. 2, waarin zelfs de koortjes hetzelfde klinken. Wat prachtig. Kijk en luister hier

En nu ik toch weer onder de indruk ben van de liederen van Leonard Cohen eindig ik met een opname die niet op deze cd staat, maar zo mooi is: Antony zingt If it be your will. Kijk en luister hier, met ook nog de stem van de grote, grote meester zelf.

Deze week was er, tijdens het Amsterdams Kleinkunstfestival, een hommage aan het werk van Simone Kleinsma. Die sprak na afloop de vertolkers en de zaal toe, te beginnen met de uitspraak: "Nou, jullie hebben vanavond kunnen horen dat ik heus wel smaak heb." Understatement dat Cohen had kunnen maken... 

Archief 2019