Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier, om persoonlijke redenen, niet meer terug te lezen. Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek.

Van de zomer van 2017 tot mei 2018 vang ik mijn berichten in 120 woorden: de lengte van het dagelijkse IK'je op de achterpagina van NRC-Handelsblad. Daarna bestaan die 120-woordenberichten korte tijd niet uit losse afleveringen, maar vormen zij een geheel, per aflevering genummerd. Als ik ook die voorwaarde loslaat, zijn logboeken voortaan zo lang als ze moeten zijn.  

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! Aan het einde van het jaar moet de teller op 365 staan. En ja, oplettende lezer: meestal loop ik behoorlijk op de zaken (lees: data) vooruit: elke dag immers dient zich aan hoofd en hart veel méér aan dan te vatten is in één enkele aflevering.

Of de teller op 31 december op 365 staat, is sinds de zomer van 2019 zeer de vraag. Ik start 1 september met het schrijven van twee biografieën, die respectievelijk najaar 2021 en voorjaar 2024 zullen verschijnen. Vanaf dat moment ontbreken de tijd en ruimte om dagelijks aan deze rubriek te werken.
 

-----

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn de links hierna: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 10 - 70. Annie M.G. 2018

maandag 11 maart 2019

De zes genomineerden voor de Annie M.G. Schmidt-prijs (voor het beste oorspronkelijke Nederlandstalige theaterlied) van 2018 zijn vandaag bekend gemaakt. 
Dat ik geen goede voorspeller ben, bleek onlangs nog (lees hier), maar toch ga ik het weer proberen.

Onder de zes genomineerden zijn Jan Beuving en Kik Schippers, die beiden de prijs al eerder wonnen, respectievelijk in 2012 en 2016. Jan Beuving is voor mij persoonlijk de grootste kanshebber, want Die geur is het niet alleen goed geschreven, maar ook zeer maatschappelijk betrokken. Dat is de nominatie van Claudia de Breij ook – geschreven naar aanleiding van CDA-leider Buma zijn oproep om kinderen weer het volkslied te leren zingen op school –, maar ik vind spot drijven onschuldiger dan oprechte woede. Echte emotie – geen woede, maar intens verdriet (zij het nog in de ontkennende fase) – zit er verder alleen in Alles komt goed, het lied van Kiki Schippers, dat toch te veel uit herhaling bestaat voor zo'n prijs, al gaat het natuurlijk niet alleen om de tekst, maar ook om de compositie en de uitvoering. 

Zowel Jan Beuving als Kiki Schippers is oud-student van de Koningstheateracademie, maar ik geloof toch echt dat ik objectief ben. Of ik het goed heb, weten we zondagmiddag 14 april, als  jury-voorzitter Jacques Klöters de winnaar (Kiki Schippers) of winnaars (de vijf andere tekstschrijvers en hun componisten en uitvoerenden) bekend maakt. Ik hoop dat Jan Beuving daar dan staat met Tom Dicke (compositie en uitvoering) en Patrick Nederkoorn (uitvoering) aan zijn zijde - ook beiden Koningstheateracademie trouwens. Het lied maakt deel uit van hun gezamenlijke voorstelling over de belastingsdienst: Leuker kunnen we het niet maken. En die is nog te zien!

Kijk, lees en en beluister hier:
Jan Beuving
Kiki Schippers

Archief 2019