Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn op deze site niet meer terug te lezen.
Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek.

Van de zomer van 2017 tot mei 2018 vang ik mijn berichten in 120 woorden:
de lengte van het dagelijkse IK'je op de achterpagina van NRC-Handelsblad.

Daarna bestaan die 120-woordenberichten korte tijd niet meer uit
losse afleveringen, maar vormen zij een geheel, per aflevering genummerd;
begin juni laat ik ook die voorwaarde los: logboeken zjn voortaan zo lang als ze moeten zijn.  

Wel besluit ik eind maart 2019 om, met terugwerkende kracht, de logboeken van 2019 te nummeren, zodat zij makkelijker terug te vinden zijn - in de eerste plaats voor mezelf! Aan het einde van het jaar moet de teller op 365 staan.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend
schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende.
Met de links hierna ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Week 9 - 66. Het Nederlandstalige Lied

donderdag 07 maart 2019

Bij toeval kwam ik maandag terecht op de Podcast van De Dag (NPO Radio-1). Ik lees:
Elke werkdag hoor je bij De Dag gesprekken die nét even verder graven. Jurgen van den Berg en Lara Rense nemen je mee in verhalen achter het nieuws, verteld door betrokkenen en journalisten van alle omroepen.

De Dag #277 heeft als titel Waarom het zo goed gaat met Nederlandstalige muziek. Dat wekte natuurlijk mijn interesse. Ik lees:
Het gaat goed met Nederlandstalige muziek. Voor het eerst in vijftien jaar bestaat de top drie van de Qmusic Top 40 volledig uit Nederlandstalige nummers. Met radiopresentatoren Frits Spits (De Taalstaat) en Lucas van Leeuwen (Sterren.nl) werpen we een blik achter dit succes. "De nummers hebben één ding gemeen. Ze hebben allemaal internationale invloeden in zich", zegt van Leeuwen. En waarom is de doorlooptijd van hits tegenwoordig zo kort? Spits: "Het zijn steekvlammen en die doven heel snel." Bij een gesprek over Nederlandstalige muziek kan je niet om Nederhop heen. Spits en Van Leeuwen delen hun favoriete nummers. 




Frits Spits


Qmusic Top-40 zegt me niks en geeft me ook niet veel vertrouwen. Terecht, zo blijkt, want je verneemt meteen wat die Top-3 dan is: Als het avond is (Suzan & Freek), IJskoud (Nielson) en Hij is van mij (Kris Kross Amsterdam, Maan, Tabitha en Bizzey). De Top-3 is inderdaad wat ik ervan verwachtte – niet geschikt voor Gedicht Gedacht, zullen we maar zeggen en Spits blijft weliswaar vriendelijk, maar laat zijn bedenkingen ook afdoende doorklinken - en die liedjes nemen mijn twijfel niet weg of het wel zo goed gaat met de Nederlandstalige muziek. 

Oordeel zelf (en bekijk de fraaie clips erbij):
Als het avond is
IJskoud
Hij is van mij

Omdat Frits Spits - een van de meest aimabele mensen die ik ken - erbij zit, besluit ik toch de uitzending helemaal te beluisteren. De aankondiging belooft immers dat de gasten hun favoriete nummers zullen delen. Dat besluit pakt goed uit, want Frits komt al snel op dreef – Van Leeuwen komt er sowieso niet aan te pas, want Spits is zo deskundig op het gebied van het (niet alleen Nederlandstalige) lied en doet treffende uitspraken, ook over wat er is misgegaan met de radio-aandacht voor het literaire liedrepertoire.

Frits’ persoonlijke keuze verrast me. Niet die voor Huis van fluweel van Kommil Foo, want zijn waardering voor hun laatste album is zo groot dat hij het hele radioseizoen 2017-2018 elke week een lied van hen liet horen! Maar wel zijn twee andere voorkeuren: Veldhuis & Kemper met Zelfs nu je zwijgt en Anouk met Kom terug.

Oordeel zelf (idem met een mooie clip erbij: die van Kommil Foo):
Huis van fluweel
Zelfs nu je zwijgt
Kom terug

De betere Nederlandstalige muziek is gediend met ambassadeurs stelt Spits in de uitzending. Als die titel voor een iemand opgaat, is het wel voor hem!

Beluister de Podcast hier: #277.

Archief 2019