Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier, om persoonlijke redenen, niet meer terug te lezen. Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek.

Van de zomer van 2017 tot mei 2018 vang ik mijn berichten in 120 woorden: de lengte van het dagelijkse IK'je op de achterpagina van NRC-Handelsblad. Daarna bestaan die 120-woordenberichten korte tijd niet uit losse afleveringen, maar vormen zij een geheel, per aflevering genummerd. Als ik ook die voorwaarde loslaat, zijn logboeken voortaan zo lang als ze moeten zijn.  

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! Aan het einde van het jaar moet de teller op 365 staan. En ja, oplettende lezer: meestal loop ik behoorlijk op de zaken (lees: data) vooruit: elke dag immers dient zich aan hoofd en hart veel méér aan dan te vatten is in één enkele aflevering.

Of de teller op 31 december op 365 staat, is sinds de zomer van 2019 zeer de vraag. Ik start 1 september met het schrijven van twee biografieën, die respectievelijk najaar 2021 en voorjaar 2024 zullen verschijnen. Vanaf dat moment ontbreken de tijd en ruimte  om dagelijks aan deze rubriek te werken.
 

-----

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn de links hierna: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 4 - 32. Matena's Kronkels

vrijdag 01 februari 2019



Helmert Woudenberg staat in zijn voorstelling (lees hier) voor een paneel met een illustratie van dit boek en had mij er ook al over verteld en er wat uit laten zien. Maar nu ligt het hier voor me: S. Carmiggelt. Kronkels, in beeld gebracht door Dick Matena





“Je komt in een soort tranche terecht als je het werk van Matena tot je neemt. Dat is een kwaliteit die ik in geen andere strip ben tegengekomen”, schrijft collega-tekenaar Joost Swarte als aanbeveling. Dat is een goede omschrijving voor Matena’s beeldbewerkingen van werk van Willem Elsschot (Kaas), Gerard Reve (De Avonden), Jan Wolkers (Kort Amerikaans) en nu dus Simon Carmiggelt, met een keuze uit de Kronkels die hij tussen 1946 en 1982 dagelijks in het Parool publiceerde. 

Over die Kronkels heb ik onlangs ook nog geschreven: lees hier.
En o ja, ik ben in het bezit van een echte Matena: lees hier (maar dat pas later!).

Archief 2019