Logboek

De weekboeken van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier, om persoonlijke redenen, niet meer terug te lezen. Het Weekboek heet inmiddels Logboek en is letterlijk een Dagboek.

Van de zomer van 2017 tot mei 2018 vang ik mijn berichten in 120 woorden: de lengte van het dagelijkse IK'je op de achterpagina van NRC-Handelsblad. Daarna bestaan die 120-woordenberichten korte tijd niet uit losse afleveringen, maar vormen zij een geheel, per aflevering genummerd. Als ik ook die voorwaarde loslaat, zijn logboeken voortaan zo lang als ze moeten zijn.  

In 2019 besluit ik de logboeken voortaan te nummeren, zodat zij gemakkelijk zijn terug te vinden - in de eerste plaats voor mezelf! Aan het einde van het jaar moet de teller op 365 staan. En ja, oplettende lezer: meestal loop ik behoorlijk op de zaken (lees: data) vooruit: elke dag immers dient zich aan hoofd en hart veel méér aan dan te vatten is in één enkele aflevering. 

Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger zijn de links hierna: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en najaar 2016.

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat ik elke ochtend schrijf van 5 tot circa 8 uur.

Week 4 - 28. Maarten [1]

maandag 28 januari 2019

De ode waar Maarten misschien wel het meest zijn ziel en zaligheid in heeft gegooid was het eerbetoon aan Bram Vermeulen, die in september 2004 op 54-jarige leeftijd was overleden. Vermeulen stond nog voor drie avonden in april 20o5 gepland in het Koningstheater in Den Bosch. Theaterdirecteur Frank Verhallen organiseerde samen met weduwe Shireen Strooker op die geplande avonden een ode aan Vermeulen, met onder anderen Stef Bos, Paul de Munnik en Maarten. Daarna verhuisde het hele circus naar [het Nieuwe De la Mar en vervolgens, FV] naar Carré in Amsterdam. 
Maarten was de eerste die door Verhallen werd benaderd, want voor hem gold: zonder Maarten gaat het niet door. Maarten nam vier nummers voor zijn rekening, waaronder ‘De beuk erin’ en ‘Polonaise’, twee explosieve nummers. Maarten was kapot aan het eind van de avond, hij had als een bokser in de ring alles gegeven voor een van zijn grote voorbeelden. Verhallen: ‘Hij zong het misschien wel beter dan Bram het had kunnen doen.’





Vandaag (maandag 28 januari) is de feestelijke presentatie van de biografie van Maarten van Roozendaal, geschreven door Patrick van den Hanenberg. Daarom in Gedicht Gedacht (zie ook hier) veel aandacht voor zijn mooiste werk.

Archief 2019