Logboek

Het Logboek (de edities van 2012 t/m najaar 2016 zijn hier niet meer terug te lezen) veranderde 1 januari 2020 weer van een dag- in een Weekboek. Elke week - een enkele keer iets vaker en vaker iets minder - schrijven over wat week maakt. Of zoals ik het tegenwoordig noem: ik ben in mijn leven onderweg om mooie dingen aan te raken. Vanaf juni 2021 zal er minder vaak dan wekelijks een bijdrage te lezen zijn; de schrijftijd gaat op aan boeken die in februari en in oktober 2024 verschijnen.

-----

Voor wie een handvat zoekt: met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar; met de pijl links vooruit naar het volgende. Handiger echter zijn deze links: daarmee ga je naar de inhoudsopgaven van 202320222021, 2020 (deel 1: A t/m F, deel 2: G t/m Ldeel 3: M t/m R, en deel 4: S t/m Z), 2019 en 2018 en de logboeken van 2017 en (enkele van) najaar 2016.

-----

Dat in het beeld de klok op vijf uur staat, is omdat mijn dag al zolang ik mij herinner, begint rond (en meestal al ruim voor) vijf uur 's morgens, hoe laat het 's avonds ook wordt. Sinds de zomer van 2022 sta ik op om steevast drie uur. Om te schrijven zijn het mijn meest productieve uren van de dag.

Week 36 - Co Westerik 2-3-1924 - 10-9-2018 [2]

vrijdag 14 september 2018



Vijftig van zijn werken gaan in november mee naar ons nieuwe huis. Dat betekent dat er honderdvijftig niet meeverhuizen; die worden volgend voorjaar geveild. Ik had verwacht dat het allemaal tekeningen en aquarellen zouden zijn waarvan ik geen afstand doe en geen prenten. Maar uiteindelijk is toch dertig procent grafiek: enkele etsjes en verschillende zeefdrukken en litho’s. Daaronder natuurlijk Vrouw voor landschap, het eerste Westerikje dat ik (in 1983) kocht: een litho in acht kleuren; editie van 35 exemplaren.
 


Bij het opstellen van de veilinglijst schrapte ik toch weer titels of verving ze door andere. En ik moest voor mezelf de vraag beantwoorden wat ik zou doen met de munten, het T-shirt, het servies? En de tientallen affiches, waaronder die voor het Holland Festival (1986) en het Samuel Beckett-festival (1992)?
 



Maar de belangrijkste vragen waren natuurlijk of de gouache (Appel-etende jongen, 1954) meegaat en…  Zelfportret met vrouwen, zijn eerste professionele schilderij, uit 1946. Co: “Toen ik dit gemaakt had, wist ik dat kunstschilder mijn beroep zou zijn en blijven.” 
 



Dat schilderij schonk hij me en tijdens zijn leven zou ik er geen moment aan gedacht hebben er afstand van te doen, want daarmee zou ik hem groot verdriet doen. Maar Co is dood en nu heb ik groot verdriet. De veilinglijst is niet rouwbestendig, dus zeker nog niet definitief.  

Archief 2018