Gedicht gedacht

 Poëzie is alledaags in de zin dat het voor iedere dag is (Carol Ann Duffy)

Een sinds 2016 dagelijkse en vanaf 1 januari 2020 wekelijkse, maar daarna toch weer iets vakere rubriek met gedichten en gedachten daarover. Het levensmotto blijft: ik ben onderweg om mooie dingen aan te raken.

------

Voor wie een handvat zoekt:
Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar;
met de pijl links naar het volgende. Handiger zijn deze links: daarmee ga je naar de 
inhoudsopgaven van 2024-1 (A t/m K) en 2024-2 (L t/m Z), 2023-1 (A t/m K) en 2023-2 (L t/m Z), 
2022-1 (A t/m K), 2022-2 (L t/m Z) 2021-1 (A t/m K), 2021-2 (L t/m Z), 2020-1 
(A t/m K), 2020-2 (L t/m Z), 2019, 20182017 en 2016.

Week 5 - 35. Annie M.G. Schmidt: Aan een klein meisje

zaterdag 04 februari 2023

Dit is het land, waar grote mensen wonen.
Je hoeft er nog niet in: het is er boos.
Er zijn geen feeën meer, er zijn hormonen,
en altijd is er weer wat anders loos.

En in dit land zijn alle avonturen
hetzelfde, van een man en van een vrouw.
En achter elke muur zijn an’dre muren
en nooit een eenhoorn of een bietebauw.

En alle dingen hebben hier twee kanten
en alle teddyberen zijn hier dood.
En boze stukken staan in boze kranten
en dat doen boze mannen voor hun brood.

Een bos is hier alleen maar een boel bomen
en de soldaten zijn niet meer van tin.
Dit is het land waar grote mensen wonen …
Wees maar niet bang. Je hoeft er nog niet in.

1950


Gisteravond brachten we de tweede van onze drie hommages aan grote namen uit het Nederlandse cabaret. De eerste keer stond Brigitte Kaandorp centraal, nu het leven en werk van Annie M.G. Schmidt (1911-1995). Ik vertelde en oud-Koningstheateracademie-studenten Ramon Chatrer en Bas van de Ven zongen acht van haar liederen.



Ramon Chatrer en Bas van de Ven



Die acht liederen selecteerden ze zelf, waaronder
Doosje (uit het radiofeuilleton Pension Hommeles, 1957), Elektrieke deken (uit de tv-serie Ja Zuster Nee Zuster, 1967), De laatste dans (uit de musical Foxtrot, 1977) en dit gedicht uit haar poëziedebuut En wat dan nog? (1950). 






Belangrijkste constateringen deze vrijdag: Die composities van Harry Bannink zijn nog veel ingenieuzer dan ik verwachtte (Ramon), Tijdens het kiezen van het repertoire dacht ik om de haverklap: wel ja, is dát lied nou óók al van haar! (Bas) en Wat bijzonder om aan honderd bezoekers te vertellen over werk waaraan zijzelf ook zoveel warme herinneringen hebben: de kinderboeken die ze (voor)lazen, de tv-series die ze zagen en vooral de musicals die zij bezochten en die vijftig jaar na dato nog op het netvlies staan (Frank). 

Archief 2023