Gedicht gedacht

 Poëzie is alledaags in de zin dat het voor iedere dag is (Carol Ann Duffy)

Een sinds 2016 dagelijkse en vanaf 1 januari 2020 wekelijkse, maar daarna toch weer iets vakere rubriek met gedichten en gedachten daarover. Vanaf januari 2021 zal er minder vaak dan wekelijks een bijdrage te lezen zijn; de schrijftijd gaat op aan drie boeken in voorbereiding. Het levensmotto blijft: ik ben onderweg om mooie dingen aan te raken.

-----

Voor wie een handvat zoekt:
Met de pijl rechts van ARCHIEF (zie onderaan deze pagina) ga je terug naar het vorige jaar;
met de pijl links naar het volgende. Handiger zijn deze links: daarmee ga je naar
de inhoudsopgaven van 2021-1 (A t/m K), 2021-2 (L t/m Z), 2020-1 (A t/m K), 2020-2 (L t/m Z), 2019, 20182017 en 2016.

Week 52 - 229. Wout Waanders: Sasha naar...

dinsdag 29 december 2020

Sasha naar het vliegveld brengen

We hebben Sasha naar het vliegveld gebracht,
afgelopen dinsdag, met een knisperende zon op onze achterruit
radioliedje van REM op de bijrijdersstoel.

Sasha zat met haar koffer op haar schoot
naar buiten te kijken. Ik heb haar niet meer om dat boek gevraagd.

Sommigen vinden het zeer terecht
dat ze weg is straks, anderen hebben er andere meningen over.

Onze oom Thomas had daarboven de regen bevroren.
We waren halverwege toen de hagelstenen op de voorruit vielen.

De ruitenwissers tikten de stenen weg:
alle stenen die van Sasha houden naar de ene kant,
alle stenen die niet van Sasha houden naar de andere.

Daar reden we dan: door een steenregen
naar een vliegveld, en ik zag Sasha
naar buiten kijken, ik zag haar adem
tegen het raam aan geplakt, zonder haar naam
erin geschreven, haar warme lucht
tegen het koude raam. We hebben
Sasha naar het vliegveld gebracht.

2020


Parkplan is de titel van het prachtige poëziedebuut van Wout Waanders (Den Bosch, 1989):





Flaptekst:
De Nijmeegse stadsdichter […] heeft een levenslange fascinatie voor plattegronden van attractieparken. Wanneer hij niet in een attractiepark is, schrijft hij gedichten en die twee hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat poëzie ook een attractiepark kan zijn, bewijst hij in deze bundel. Parkplan bevat een door Waanders zelf minutieus geïllustreerde plattegrond, deelkaarten en maar liefst vierendertig poëzieattracties. Volg de uitgestippelde route of maak je eigen poëtisch langs attracties als Alpaca, de Fietspomp en Interstellar Natalia.


Pas 22 jaar was Wout Waanders toen hij in 2012 de gerenommeerde poëzieprijs van de stad Oostende won. Sindsdien kom je zijn naam tegen in literaire tijdschriften (als Das Magazin en Hollands Maandblad) en bloemlezingen en als lid van de vijfkoppige BOYBAND, de literaire boyband. Hun publiciteitstekst:

BOYBAND, de literaire boyband maakt literatuur voor in de spotlights. Literatuur om doorheen te gillen. Literatuur begeleid door catchy tunes en visuals in over the top boyband-enscenering. Nieuwe mannelijkheid, spelen voor boekenbonnen en de dreiging van solocarrières vormen de leidraad in deze tour de boys. Mis ze niet!
BOYBAND, de literaire boyband is een samenwerking van vijf schrijvers, dichters, muzikanten en tekenaars: Jelko Arts, Koen Frijns, Laurens van de Linde, Martin Rombouts en Wout Waanders.


Parkplan bestaat uit vierendertig lichtvoetige – maar altijd intrigerende en soms zeer vermakelijke –  gedichten die verwijzen naar een plek in zijn zelfverzonnen attractiepark. Met een (zeer gedetailleerd en fantasierijk) zelfgetekende uitvouwbare plattegrond in de binnenflappen en met naast elk rechterpaginagedicht en linkerpaginatekening een deel van die plattegrond, beide (maar los van elkaar) genummerd van 1 t/m 34 en daarbinnen met kleuren opgedeeld in vier attracties: die voor kinderen, voor families en voor sensatiezoekers en de laatste met die waar horeca en shops te vinden zijn.






Wie denkt dat de dichter al die toevoegingen nodig heeft om de zwakte van zijn poëzie te verbloemen, heeft het volledig mis. Lees bovenstaand gedicht nog maar een keer en kijk vervolgens naar deze clip van R.E.M., welke band niet voor niets genoemd wordt (want in goede poëzie doet alles ertoe): mogelijk vormde Everybody Hurts het uitgangspunt voor de situering en is de dichter daarop vrijelijk gaan associëren. Want wie is Sasha? De geliefde van de ik-persoon, wiens Oom Thomas in de hemel is? Waarom moest ze weg? 

Tot slot nog zo’n merkwaardig gedicht. Gesitueerd onder de kinderattracties:


Proefballonnetje

Ik had een date met een meisje
dat in haar profiel bij hobby’s
‘democratie’ had staan. ‘Dat is
toch geen hobby’ zei ik haar,
maar ze haalde haar schouders op.

Daarna stak ze haar hand in de lucht,
om een tweede tonic te bestellen,
dacht ik nog even, maar ze bleek me zojuist
met de kleinst mogelijke meerderheid
te hebben weggestemd.


Tot slot: hier vind je een filmpje over hoe het boek eruit ziet. 

Archief 2020